حریر

حدیث نفس یک جوان بی پناه

حریر

حدیث نفس یک جوان بی پناه

جدایی در سیما و سینما

1- فیلم "جدایی نادر از سیمین" و کارگردان توانمند آن "اصغر فرهادی" شایسته همه گونه تقدیر می باشند. فیلم فرهادی اصل "سینما یعنی جزئیات" را به خوبی معنی می کند و این مسئله همراه با شخصیت پردازی بی نظیر و روایت جذاب داستان، باعث می شود که مخاطب با لحظه لحظه ی فیلم همراهی کند و نسبت به آن علاقه نشان دهد.

کسب جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین نشان می دهد که نوع نگاه و جهان بینی طرح شده در فیلم، محدود و محصور به جغرافیای خاصی نیست. اینکه "جدایی نادر از سیمین" تکیه بر عناصر و روحیات بومی و ایرانی دارد و تماشاگر غیر ایرانی شاید نتواند آن را درک کند، کاملا نادرست است.

به اعتقاد من، سینما زبانی جهانی و بین المللی دارد و اگر قواعد آن توسط مولف به درستی رعایت شود، بازتاب جهانی هم پیدا می کند.

2- هر چه "جدایی نادر از سیمین" کام تماشاگران سینما را شیرین کرد، "جدایی برنامه هفت از مسعود فراستی" تلخ بود و مایوس کننده . ظاهرا پس از انتقادهای جسته و گریخته اهالی سینما از فراستی، برنامه سازان سیما هم نقد " منتقد متفاوت سینما " را تاب نیاوردند و حکم به جدایی برنامه هفت از فراستی دادند.

جای تاسف است که نقد و نقادی هنوز در حیطه ی عمومی نهادینه نشده است. اساسا درک و تحمل ما برای رو به رو شدن با نقد بسیار کم است و گاهی تصور می کنیم نقد هم باید طعم مدح داشته باشد.

نقد فراستی بر سینمای ایران را باید همانند هر نقد دیگری ارزیابی کرد و بجای طرد و حذف و اخم، از آن استقبال کرد. اینکه در تنها برنامه ی سینمایی سیما، رویکردهای مختلف حضور داشته باشند؛ را باید فرصت مغتنمی دانست و از آن بهره گیری کرد نه آنکه علیه آن به پا خاست.

کاش بجای برخوردهای سلبی ، ظرفیت نقدپذیری را در خودمان توسعه بدهیم و امور را به شکل کلان تر ببینیم و تحلیل کنیم. و البته دعا کنیم: "خدا به همه ی ما صبر دهد..."

3- "مهری ودادیان" و "عباس امیری" هم رفتند. خانه ی جدیدشان مبارک



نظرات 4 + ارسال نظر
دمدمی 10 فروردین 1390 ساعت 19:33 http://daam.blogsky.com

واقعا در این زمانه و رشد قارچگونه سینمای مبتذل که از جمله دستاوردهای مهم دولت دهم می باشد امید به دیدن چنین فیلم هایی همچون امید به زندگانیمان چیزی نزدیک به صفر مطلق شد که باز هم جرقه امیدی و روز از نو روزی از نو... البته آخرین فیلمی که در سینما دیدم درباره الی از همین حضرت بود. دست اش درد نکند.
رفیق شفیق سال نو شما مبارک دهه خوب و خرمی در پیش داشته باشید!

عبداله 11 فروردین 1390 ساعت 03:09

توی جشنواره 4ساعت و تو صف بلیت فروشی فیلم وایسادم و واقعا ارزشش رو داشت.فرهادی اذم لایقیه

پوررضا 27 خرداد 1390 ساعت 18:17

سلام
حاجی این فیلمو تو مترو با ۵ تا فیلم دیگه تو یه DVD خریدم اما اصلا فیلماش کیفیت نداشت.ممد دمت گرم یه دونه رایت شده ی با کیفیت ازشو داری بدی ببینیم.اصلا حوصله کار فرهنگی ندارم کلی پول بدم برم سینما.

عبداله 31 مرداد 1390 ساعت 02:49

ممد نبودی ببینی...
کجایی حاجی؟ یه تماسی بگیر دلمان برای گفتمانت تنگشده رفیق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد